Saturday, January 31, 2009

Kembara ke Musandam

Rata2 semua blogger dubai yg lain dah cerita pengalaman masing2 pergi ke musandam..so aku nak letak pics je la..utk tatapan tokpa, tokma dan chek syahira, arieq & syarafina kt msia.. harap blogger lain jangan muak ye tengok tajuk cite ni..

Pemandangan laut dan bukit bukau yg terhakis menghiasi sepanjang perjalanan menuju ke bandar Khasab. Kami bertolak ke sana seawal jam 4 pagi drp Sharjah..

Perjalanan menuju ke bandar Khasab..terpaksa melalui jalan raya yg berliku2 di cerun2 kaki bukit.. Sebelum tu kami dah melalui border check point utk cop passport.

Inilah dia tempat agency yg menguruskan kapal dhow utk kami dan restaurant tempat kami singgah makan semasa perjalanan balik. Dapat lihat dlm pic tu ada sebanyak 7 buah keta konvoi ke sana.

Dah sampai..nak pegi naik dhow..

Sebelum naik dhow..syahira dah tak sabar2 nak naik..

Bila jejak je kaki atas dhow tu masing2 cari spot yg selesa utk duduk..kami yg ada anak kecik ni duduk kat kemudi dhow tu sbb kt situ selamat sikit ada palang tinggi..takut anak2 terjatuh dalam air laut!

Dhow ni dihiasi dgn tempat duduk traditional arabic style..

Satu kapal dhow ni muat geng2 kami jer..best la tak campur ngan org luar sbb perjalanan atas dhow ni mengambil masa 4 jam jgk..

Tu yg bertanda orange dlm map tu..kawasan perairan yg dilawati oleh kami..

Berehat2 sambil bergambar dan menikmati keindahan alam ciptaan Allah..

Kat dhow ni diorg served buah2an dan minuman jer..kalau nak makan bole bawak makanan sendiri..

Mak oii..tengok tu jurugambar professionals kita abg Halim & CD din..bukan main canggih dan panjang lense diorg..

Alamak.. ada jugak adegan romantik kt atas kapal tu..abe tu sengaja buat gitu sbb ramai jurugambar professionals yg tgh shoot tu..
Nur dan Kak Intan tengah peluk tiang ..katanya best sbb tiang tu panas..cuaca time ni memang sejukk..

Bersama Dr Nizam..ore Kelate jgk tu..

Abe bergaya macho dgn abg KP..

Part yg paling best sbb dapat tengok dolphins..penat kita org berkejar dlm dhow tu sbb kejap2 dolphin tu muncul belah kiri..kejap2 muncul belah kanan..

Syahira penat tiup wisel sbb nak panggil dolphin keluar..tp memang jadi sbb dolphin ni keluar bila tourist guide kita bersiul..

Dolphin yg cute dan nakal..time ni mata asyik melilau tengok anak2 sbb takut diorg exited sangat tengok dolphin tak tersedar perbuatan diluar kawalan..
Dah penat tengok dolphins..masing2 duduk berehat dan lepak2..

Selepas tu cuaca menjadi mendung dan start hujan rintik2..krew kapal memasang kain penutup utk mengelakkan kami terkena air hujan..

Kami yg ada anak kecik lari ke belakang pengemudi..kt situ teduh sikit sbb nak selamatkan baby syarafina drp terkena rintik hujan dan kesejukan yg teramat..siap berbungkus dlm selimut..nasib baik selepas tu dia tertido..

Selepas hujan rintik2 tu..dlm perjalanan balik, kapal tu berhenti sekejap di kaki bukit..abg Matju, abg KP, abg Mazlan dan Haziq turun menyelam dlm air laut yg sejuk tu..

Abg Mazlan yg sudah puas menyelam.. bersiap sedia utk naik semula ke kapal..

Kami sampai di pelabuhan jam 2 lebih..selepas tu singgah makan lunch di restaurant tadi..then singgah solat dan balik semula ke Dubai..Terima kasih kepada semua rakan2 di atas pengalaman manis dan kesudian mengajak kami bersama kembara ke Musandam ini..Walaupun penat tapi berbaloi dan best sbb semua ahli group sporting2 belaka.. :)

Mastura Daud said...

eh lambatnye update yg ni.. minggu depan update yg kat hotel plak yer heheheh :D, penggemar laksam dah frust sbb minggu ni kene puasa laksam.

Mas..
K.eiyda ni biasalah mcm tu ada anak kecik selalu ketinggalan keretapi..heheheh

Kesian la pulak..takpe mas laksam tu tunggu la dulu..hotel ni takleh tunggu sbb org dah kasi free duduk kt situ..

iina said...

wah menarik ye naik dhow.. nampak cam selesa je ;)

Tepi Sungai Batu said...

Semua oghe nampok suko...bagus lah.
Makae angin.....

Anonymous said...

eiydaaaa.. bestkan.. k.ummi tak pernah puas pergi sini walaupun dah 2x pergi... rasa nak pergi lagi... next time kita gi sama2 pulak eh..

iina..
memang best!! selesa la jugak sbb kemudahan cam toilet dan sink utk basuh tangan ada disediakan..

Pak Man..
suko sbb gi makae angin nga saing2 hok sehati sejiwo..:)

K.ummi..
yelah memang best..eiyda baru 1st time naik dhow tgk dolphin tu..rasa tak puas lagi..bole, insyaAllah nanti k.ummi dtg cni kita gi sama2 pulak k..

Mother of Two said...

kak ida kena kacau ngan adik b sbb tu lmbt update blog yer.. anyway gmbr abe nik ngan KP tu mmg bergaya mcm iklan minyak rambut..hohohohohoohh

shiela..
ya betul tepat sekali 10 markah utk shiela!!
hehehe..gaya tetap ada tp kalo iklan minyak rambut sah2 tak laku takde org nak beli..:p

domestic engineer said...

Eiyda, love all the pics here! Org yg belum pegi ke sana like me, memang tak bosan tengok gambar2 tu. Dalam Dhow tu nampak macam selesa sangat, bestnya. We'll go there one day insyaAllah.

K.ziela..
Thanks..pergi la tempat tu memang cantik sangat..tak rugi pergi..memang seronok dan best!!

Unknown said...

Cantikkkkkkkkkkkknya!!!!...LOVE NATURE....I wish I'll be there one day...:-)