Monday, December 8, 2008

Salam Aidiladha


Selamat Hari Raya Aidiladha diucapkan kepada family2 di Malaysia..terutama sekali kepada mama, papa dan adik2ku di lundang..kpd mertuaku chek, wo, aiman di ketereh kpd family kak, family kakni, family abe har di kok lanas dan abang nik mat sefamily di bandar baru bangi, adik amani sefamily dan kepada din sefamily di kl juga kepada saudara maraku yg berada di Kota Bharu dan yg menetap di KL. Tidak lupa juga di tujukan buat teman2 dan sahabat handai yg mengenali diri ini tidak kira dimana jua berada serta kpd seluruh umat Islam di pelusuk dunia.

Aidiladha adalah perayaan yang istimewa kerana ia adalah hari untuk umat Islam memperingati kisah pengorbanan Nabi Ibrahim yg terpaksa mengorbankan anaknya sendiri utk menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya Nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah s.w.t.

Keistimewaan Aidiladha ialah ibadat korban dan ibadat haji. Kedua2 ibadah ini memerlukan pengorbanan dalam melaksanakan ibadat. Pengorbanan ini adalah semata2 pengabdian kita kepada Allah. Selain itu ibadah haji dan ibadah korban juga bertujuan untuk mendidik, mengasuh dan mengajar unat Islam supaya bersifat sabar, pemurah, bertolak ansur, bantu-membantu di mana hasilnya nanti dapat mengeratkan tali persaudaraan dan seterusnya dapat mengukuhkan perpaduan umat Islam.

Sempena Aidiladha dan tahun baru yg bakal menjelang tiba, sama-samalah kita berazam untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah. Mudah2an dengan demikian kita akan tergolong di kalangan orang yang berjaya di dunia dan di akhirat. Insya Allah.





4 comments:

SRISUFI said...

eidya...lum lambat g sri ucap selamat hari raya aidiladha...

ermmm...seronok tak raya kat saner tu...da,nanti tinggal email kat sri k...ni id ym sri :: jj_srisufi.

Mother of Two said...

kak ida nie sure tulis lamo doh baru nok publishe..hehehhe

eiyda said...

Thanks sri..Selamat hari raya aidiladha kpd sri jgk..eiyda sebenarnya yg terlambat letak entry ni..raya kt sini biasa jer..

Insya Allah nanti eiyda kasi email add eiyda kt sri..

eiyda said...

Pandai sheila teka..lambat sbb nak edit gambar n busy jalan2 n shopping bwk family minggu lepas..